چیستی > محصول یا خدماتی که می‌خواهید بفروشید چیست؟
چرایی > این محصول چرا و به چه منظوری درست شده؟ چکار می‌کند؟
چگونگی > چه مشخصاتی دارد؟ مثلاً شکل و اندازه‌اش، امکاناتش ...
سودمندی > این محصول چه فایده‌ای دارد؟ مشکلی را حل می‌کند؟ از اتلاف وقت جلوگیری می‌کند؟ خرج‌تان را کم می‌کند؟ کارتان را راحت می‌کند؟
برتری > محصول ما چه چیزش برتر از دیگران است؟ مثلاً قوی‌تر است؟ لطیف‌تر است؟ دوام بیشتری دارد؟ استفاده از آن راحت‌تر است؟ جدیدتر است؟
رقبا > محصولات مشابه چه جور محصولاتی‌اند؟ درباره‌ی هرکدام چه می‌دانید؟
جایگاه و تصویر ذهنی > محصول ما نسبت به رقبا در کجای بازار خود ایستاده است؟ برند این محصول چه جور شخصیتی دارد؟
شرکت > آیا شرکت تولیدکننده یا سرویس‌دهنده، تاریخچه‌ی بخصوص، مؤسس منحصر به فرد یا مثلاً افتخاراتی دارد؟
قیمت > بهای محصول نسبت به رقبا چگونه است؟
نمونه > می‌توانید یک نمونه از محصول را امتحان کنید؟
مخاطب > زن است یا مرد؟ چقدر درآمد دارد؟ موقعیت اجتماعی‌اش چگونه است؟ از چه جور خانواده‌ای است؟ به چه سبکی زندگی می‌کند؟ چکاره است؟ چه چیزهایی برایش مهم‌اند؟ مهم‌ترین آرزوها، علائق، سلائق و دغدغه‌های او چه چیزهایی‌اند؟
مخاطب احتمالی > چه کسان دیگری ممکن است از این محصول خوششان بیاید؟
مخالفت > به چه دلیلی ممکن است اصولاً کسی با مصرف این محصول مخالف باشد؟
توصیه و تأیید > آیا مصرف‌کنندگانی هستند که ابراز رضایت کرده باشند؟ چه گفته‌اند؟ در رسانه‌ها هیچوقت کسی این محصول را توصیه کرده است؟ آیا آدم‌های معروف چیزی درباره‌ی آن گفته‌اند؟
انتقادات > آیا مصرف‌کنندگان، مستقیم یا غیرمستقیم، انتقادات خود را با آن شرکت در میان گذاشته‌اند؟
سفارش > دقیقاً سفارشی که به شما داده‌اند، چیست؟ آگهی مطبوعاتی؟ تیزر؟ بروشور؟ وب‌سایت؟... یا یک کمپین کامل؟
هدف > این سفارش مشخص با چه هدفی به شما داده شده؟ اینکه عده‌ای علاقه‌مند شوند درباره‌ی محصول بیشتر بدانند؟ اینکه یکراست بروند محصول را خریداری کنند؟ اینکه فعلاً پاخور یا زنگ‌خور بالا برود؟
پیشنهاد خاص > آیا پیشنهاد خاصی برای مخاطب دارید؟ مثلاً آزمودن رایگان محصول یا خرید با قیمت بهتر در یک دوره‌ی زمانی یا بردن جایزه یا کسب اطلاعات رایگان...
دعوت به اقدام > مشتری چگونه می‌تواند اقدام به خرید یا سفارش یا... کند؟
بودجه > چقدر می‌توان خرج این تبلیغ کرد؟
زمان‌بندی > کار شما باید تا کی تمام شود؟
رسانه > تا به حال از چه رسانه‌هایی برای تبلیغ این محصول استفاده شده؟ کدام‌ها اثربخش بوده‌اند؟ چه آماری دارید؟
تبلیغات قبلی > کدام‌ها موفق بوده‌اند و کدام‌ها ناموفق؟
تست > آیا تا به حال از پیشنهادها، قیمت‌ها... و ایده‌های مختلف برای این محصول تست گرفته‌اند؟
الزامات کپی > چه اطلاعات و مطالبی الزاماً باید در کپی گنجاتده شود؟
منکرات > چه مطالبی را مطلقاً نمی‌توان در کپی آورد؟ چه وعده‌هایی را ابداً نمی‌شود داد؟
چارچوب > آیا باید در چارچوب خاصی کار کنید؟
شیوه‌ی پرداخت > نقد؟ نقد تأخیری؟ چک روز؟ چک یک روز؟
شیوه‌ی سفارش گرفتن و تحویل کار > حضوری؟ آنلاین؟ از طریق تلفن؟ ایمیل؟ فکس؟
گارانتی > اصطلاحات دقیق و حقوقی گارانتی این محصول کدام‌ها هستند؟
دیگر > چه چیزهای مهم دیگری در دسترس قرار دارند؟ نتایج تحقیق بازار؟ مطالعات جمعیت‌شناختی؟ گزارش فوکوس‌گروپ؟ بریف ایده‌پردازی؟...

 

* فرشید شهیدی

منبع : مدیریت استراتژیک |چک‌ لیست اول کپی‌رایتر
برچسب ها : محصول ,است؟ ,کدام‌ها ,می‌کند؟ ,مثلاً ,دارد؟